7. Sven Wernströms kategorier

1.wernstrom50

Wernströms böcker kan grovt klassas in mellan fem eller tio kategorier där de olika böckerna i varje kategori egentligen bara är samma historia med vissa delar utbytta. I likhet med pulp-författare, som Barbara Cartland eller Enid Blyton med sina Fem-böcker skriver Wernström bara om samma scenario i varje bok, med vissa ändringar. Utöver att Wernström återkommer till samma sjutton punkter i varje bok skriver han dessutom bara samma scenario hela tiden. Wernström är en kvalitetslös, men lättläst, författare som enbart återkommer till sina kännetecken.

Wernströms metod är att skriva om ett barn eller en ungdom, som vanligtvis bor i Sverige eller Sydamerika (det är två platser, då har vi två böcker), det är en pojke eller flicka (två platser gånger två sorters protagonister), och de blir upprörda över orättvisor eller dras in i någon form av mysterium med rika och mäktiga konspiratörer inblandade (två scenarion gånger fyra andra). Redan i föregående rader finns material för åtta böcker. Men visst finns det originella böcker bland Wernströms dryga hundra titlar. De redovisas också.

Ett urval av kategorier (vilka kan variera beroende på hur man räknar) och böcker är:

1)      Ungdomsbok om ett eller flera barn i Sydamerika som handlar om förtryck och hur dåligt allt är:

a)      Mexikanen
b)      Befriaren
c)      (Upproret)
d)     Det sista vapnet
e)      Mordet – en rövarhistoria

2)      De som sticker ut, de originella – De som är speciella för Wernström, fantasifulla, välskrivna, lättlästa, underhållande, spännande:

a)      De hemligas ö
b)      Resa på en okänd planet
c)      Upproret
d)     Max Svensson Lurifax
e)      Bäng bäng

3)      Mysterieböcker som utspelar sig i Sverige och handlar om någon form av mysterium. Som ofta inte är ett mysterium, utan bara slutar med en trivialitet.

a)      Mannen i det låsta rummet
b)      Mannen på gallret
c)      Hemligheten
d)     Mannen på tåget
e)      Mordet på Lillan
f)       Polisen slår till
g)      Mannen utan ansikte
h)      Det sista vapnet

4)      Pojke/flicka deltar i någon form av kulturskapelse, spelar in en film eller sätter upp en teaterpjäs eller skriver för en tidning; och upptäcker att allt i samhället är dåligt:

a)      Skatten i de fattigas by
b)      (Mordet på Lillan)
c)      Äventyraren
d)     Den underbara resan

5)      Barnböcker med en moralisk tvist:

a)      Olle och fabriken
b)      Kamrat Jesus
c)      (Max Svensson Lurifax)
d)     Torkel och prinsessan Mia
e)      (Bäng bäng)

6)      Vuxenböcker eller artikelsamlingar, ofta med självbiografiskt tema:

a)      Operation Z
b)      (Mordet – en rövarhistoria)
c)      Bränna barn
d)     Låtsas leva
e)      Dags att dö
f)       Om konsten att skära en limpa och förråda sitt land
g)      Kalle Finkel
h)      Ett författarliv
i)        Bästa Sverige
j)        Tusen år efteråt

Det är den sista kategorin som blivit Wernströms specialitet de senaste 10-15 åren. Han har inte producerat något nytt originellt sedan slutet av 80-talet. Det närmaste en originell bok vore Tusen år efteråt, från 2012, som är ett riktigt magplask och plakatfiasko. Varför? Kolla in min recension.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

en sida om författaren Sven Wernström