16. Kamrat Jesus

016-kamrat-jesus

Från 1971. En barnbok med Jesus som revolutionsledare, där hans efterföljare efter hans död hittade på en massa olika historier.

På den tiden fanns det många magiker och trollkarlar som hade varit i Indien och lärt sig en massa tricks. De påstod att de kunde bota sjuka och gå på vattnet och göra alla möjliga trollkonster.

Och då fick inte Jesus vara sämre. I alla Jesus-klubbar började man berätta likadana historier om Jesus Chrestos.

Boken visar på herr Wernströms hat mot religionen:

– Politiska partier utvecklas efter samma mönster som religioner.De börjar som befrielserörelser, blir sedan redskap för de mäktiga att styra folket, för att sedan sluta som affärsföretag. (länk)

Boken orsakade en del rabalder när den kom ut, framför allt på Island av någon anledning. Idag är boken helt bortglömd och ses som ett löjligt försök av en ateist att racka ner på kristendomen genom att förlöjliga och häckla dess skapare.

Det enda värt att nämna är att Jesus har en sexuell relation med Maria Magdalena, vilket var svårsmält för de kristna. En av de fula, naivistiska bilderna skildrar det sålunda:

Kamrat Jesus post coitus

Det enda det bevisar är Sven Wernströms sjukliga besatthet vid sexualiteten. Jag har – som gymnasielärare i religion och historia –  svårt att förställa mig att unga människor skulle haft ett ”avslappnat” hippieliknande förhållningssätt till fri sex a la 1971 i Israel på Jesus tid.

Lite om Kamrat Jesus av bloggaren ”En man med ett skägg
En artikel av Martin Hellström i Barnboken.
Kjell Dellert om boken.
Lite ur Signum:

Det intressanta med alla dessa fantasier och förfalskningar är att de så uppenbart fyller ett behov hos människor, behovet att inte bara få kunskapen om Jesus kompletterad utan att få en helt annan bild av honom än den traditionella. Vi kan se hur legenderna frodas just i kristendomens utmarker, där andra motiv än de vanliga kristna tar över. Vid sidan av Jesus som österländsk vishetslärare har vi den populära bilden av Jesus som revolutionär, en selotisk gerillaman som med vapen i hand ville kasta av romarnas ok. Sven Wernströms barnbok ”Kamrat Jesus” kan med full rätt räknas till de moderna Jesuslegenderna, och det är förmodligen många som tror att han har något historiskt stöd för sin version av Jesus. Hans bok är till själva sin form ett apokryfiskt evangelium eftersom den gör anspråk på att förmedla en ursprunglig och ofördärvad sanning.

Framför allt har man i vår tid tagit anstöt av celibatsdraget hos evangeliernas Jesusbild, frånvaron av äktenskap och sexualliv överhuvudtaget. Redan 1800-talets Jesusromaner utrustade gärna Jesus med en kvinnlig ledsagare. Framför allt har man då fastnat för Maria Magdalena, som ju i evangelierna bara är en av de många kvinnor som följde Jesus. Den som de gamla apokryfiska evangelierna utpekar som Jesu närmaste kvinnliga lärjunge är f.ö. inte Maria Magdalena utan Salome.

Men varför just då Maria Magdalena? Ja, det är en lång och invecklad historia. Med tiden började man identifiera olika personer i evangelierna med varandra. Man påstod bl.a. att Maria Magdalena var identisk med den Maria, som smorde Jesu fötter i Betania. Henne identifierade man i sin tur med den s.k. Synderskan i Simons hus. Synderskan, som vi inte får veta något närmare om i evangeliet, gjordes till en sköka, och så hade skökan Maria Magdalena sett dagen. Det här skedde redan på medeltiden. Men i senare tider har man spunnit vidare på tråden. Det pikanta i kompanjonskapet mellan Jesus och en sköka gjorde att hon – som hos Wernström – förvandlades till Jesu älskarinna. Det finns uppenbart många människor som tror att det bara var så. De har ingen aning om hur många tankeled som har lett fram till den legendskapelsen.

Ovan känner tydligen inte Sven Wernström till.  Han tror nog att nedan bild är ett autentiskt porträtt från medeltiden:

jesus-med-gevar

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

en sida om författaren Sven Wernström