06. Mannen i det låsta rummet

Från 1966. Ganska ointressant om ungdomar i Stockholm på sextiotalet och deras begynnande politiska uppvaknande, De vanliga ingredienserna finns med; auktoritär skola, demonstrationer mot USA i Vietnam, med mera.

Det enda intressanta är titeln, att betona ordet ”Mannen……” på det sätt Wernström gör. Wernström skulle senare skriva flera böcker vars titel startade med ”Mannen……”; Mannen på gallret, Mannen på tåget, Mannen utan ansikte.

Orsaken är enkel: vid mitten av sextiotalet startade paret Sjövall-Walhööö en ny stilbildande genre, den svenska kriminalromanen, vilken påverkar kriminalförfattare än idag. Hela konceptet Nordic Noir, med Henning Mankells Wallander-svit som det bästa verket, skapades ur detta pars geni. Idag erkänns de som föregångare och pionjärer. Deras böcker nummer två och tre, från 1966 och 1967 hette Mannen som gick upp i rök respektive Mannen på balkongen. Därav Wernströms titelval.

Wernström skrev även Polisen slår till, ett spänningslöst plagiat på Sjövall-Wahlöös Den vedervärdige mannen från Säffle,

som senare blev alla tiders bästa svenska kriminalfilm, Mannen på taket:

Möjligen i konkurrens med I lagens namn

Sven Wernström vill helt enkelt koppla ihop sina tråkiga, spänningslösa, men ändå lättlästa böcker, med det mer kända och t.o.m. internationellt uppskattade deckarparet. Det var förstås ingen som lät sig luras.

Plagiatfenomenet att försöka efterlikna en mer berömd titel dyker upp överallt, inte bara hos Wernström. Det är speciellt frekvent i filmvärlden.

När filmen Stjärnornas krig drog in miljoner 1977 skapades högvis med plagiat; de ”bästa” varande Starcrash och Battle beyond the stars.

Några år senare kom Conan barbaren, vilken fick massor med ”regissörer” att pumpa ut Ator, Det grymma svärdet, Deathstalker, med mera, med mera.

När Hajen skrämde bort biobesökare från havet 1976, kom genast filmer som The great white och  Orca.

Det ryktas att när en italienare ville göra en film på sjuttiotalet , så frågade inte producenten ”What is your film like?” utan ”What film is your film like?”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

en sida om författaren Sven Wernström